woensdag, april 11, 2007

Schuifje

Het schuifje wordt groter! Al weken ben ik bezig om bibliografische aantekeningen van het ene html-document naar het andere te verplaatsen, onderweg aanvullend, verbeterend en pasklaar makend. Het brondocument telde aanvankelijk meer dan 5000 regels. Het schuifje waarmee je door het document kunt navigeren was weken lang niet meer dan een piepklein blauw bolletje. Dat schoot niet op. In een venster passen 36 regels. Als je bestand 37 regels telt vult de blauwe schuif bijna de hele rechter zijkant van het venster. Als het bestand 72 regels telt beslaat het schuifje de helft van het venster. Past je bestand binnen het venster, bij 36 of minder regels, dan verdwijnt de schuif. Ik ben begonnen bij, zeg, 5000 regels, en dan zou het schuifje 36/5000 ste deel van het venster groot moeten zijn, maar dat is veel te klein en valt ruimschoots binnen de minimale schuifgrootte. Een week geleden realiseerde ik me opeens dat een zichtbare vergroting van het schuifje pas heel laat zou optreden, en dat dat dus reden zou zijn voor gepaste vreugde. Voor wie nog niet is afgehaakt: de schuifgrootte S is een gebroken functie van het aantal regels r in het document (met de vensterhoogte als eenheid voor S en w als zekere waarde voor r): S = 36/r voor 36 < r < w, S = constant voor r > w en S = 0 voor r < 36. Ik heb het maar even nagemeten: de constante = 1/36 (dat is dus 1/36 x vensterhoogte). Hé, dat is precies één regelhoogte, niet voor niks waarschijnlijk. Na enig rekenen geeft dat w = 1296. Ik ben bij r = 712, dus ik had eigenlijk al eerder moeten zien dat het schuifje langzaam groter wordt. Maar het is een gebroken functie, en in dit geval betekent dat dat de toename van de schuifgrootte aanvankelijk heel langzaam gaat. Zeker is: vanaf nu gaat het steeds harder, totdat de schuif verdwijnt, en dan ben ik bijna klaar. Wie tot hier gelezen heeft verdient respect. Dag Bert.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

ik dacht eerst dat wiskunde in het dagelijks leven vervelend was... nu weet ik het zeker. meneer, u heeft zojuist mijn profielkeuze beïnvloed.

6:12 p.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Tja, dan wil ik nu wel graag weten wie je bent.

11:15 p.m.  

Een reactie posten

<< Home