zondag, augustus 19, 2007

Ontroering

Al na een minuut of twintig is de Zomergasten uitzending met Alexander Rinnooy Kan de beste van dit seizoen. Rustig, serieus, niet gedomineerd door één allesbepalend thema. Rinnooy Kan laat de toespraak zien die Joop den Uyl midden jarig zeventig hield bij het uitbreken van de oliecrisis. Den Uyl vertelt dat het kloten is, dat benzine op de bon gaat, dat we moeten wennen aan volle bussen en trams, en dat we er wel uit zullen komen. Hij betuttelt niet, hij legt uit waar het op staat. De bril gaat op en af. In de praktijk viel het met die oliecrisis allemaal nogal mee, maar dat kon Joop niet weten. Een politicus die zonder verdere omhaal vertelt waar het op staat, kom er maar eens om.
Ik heb Joop den Uyl twee keer in actie gezien. In 1978 fietsten we van Emmen naar Borger om een toespraak bij te wonen. Ik herinner me er helemaal niets van, maar ik had Joop gezien. Veel veel later zag ik hem in Groningen, uitgerangeerd, zwak. Het deed er niet toe. Joop was Joop. De voorzitter van de SER haalt hem terug, met liefde. Bedankt Alexander.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Die keer in Groningen was waarschijnlijk op 9 oktober 1987 in de Martinikerk? Die dag, nu bijna twintig jaar geleden, trad Joop den Uyl als coreferent op bij de Van der Leeuwlezing:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_der_Leeuw-lezing
Dat was ook zijn laatste publieke optreden in Nederland (de week erop sprak hij nog wel een paar keer in Dakar) en hij zag er ronduit slecht uit. Ik zal dat nooit vergeten, want hij passeerde me toen op een meter of anderhalf afstand. Op 24 december december overleed hij.
Elmer Spaargaren, de fotograaf van de UK, heeft nog foto's van die gelegenheid. Ik zal hem er eens naar vragen, als ik hem eerdaags tegenkom.

12:23 a.m.  

Een reactie posten

<< Home