zondag, augustus 05, 2007

Stronken (meervoud)

Wie je ook spreekt over het verwijderen van boomstronken uit je tuin, iedereen is deskundig. En ze zijn het ook allemaal eens: reken maar een dag per stronk. Daar dacht ik, optimist als ik ben, het mijne van. Ik heb natuurlijk ongelijk, zoals gewoonlijk. Onze tuin heeft vijf boomstronken. Toen we het huis kochten stonden er nog bomen. Die zijn door Bob en zijn mannen in één zaterdag op verantwoorde wijze verwijderd. We keken bewonderend toe en haalden broodjes kroket. Ik meen mij zelfs te herinneren dat Bob nog vroeg of ze misschien een metertje stam zouden laten staan, en dat ik dat afwees: kort bij de grond graag.
Welnu, dat was een blunder van formaat. Vandaag heb ik een sleuf gegraven rond één van de stronken en alle wortels die ik tegenkwam met een grote bijl doorgehakt. En nu staat er dus een stronk zonder wortels muurvast in de grond. Had ik nu maar een stammetje als hefboom. Help, iemand! Archimedes?