dinsdag, september 11, 2007

Complot


Vrijdag trof ik een kennis die luidkeels van mening bleek dat de Amerikanen 9/11 zelf georkestreerd hebben. Toen ik hem voor complotdenker uitmaakte gooide hij de moord op Kennedy en de aanval op Pearl Harbour in de strijd. Ook complotten! Zie je wel! Ik had natuurlijk even moeten vragen naar de WK-finale van 1974, maar ja, daar denk je later pas aan.
Het probleem met complotten is dat ze te mooi zijn. Als alles bewezen of op zijn minst verklaarbaar is, reken er dan maar op dat er geen moer van klopt. Zit een verklaring vol gaten en losse einden, neem hem dan maar serieus. Vandaag liet de ZDF een mooie zelfgemaakte documentaire zien over de komplottheorieën rond 9/11. De meeste broodjes aap werden keurig weerlegd. Waar vragen overblijven weigert de overheid mee te werken aan een antwoord. Waarom? Omdat er in zo'n complex verhaal tientallen regelrechte blunders zitten, en die willen we niet in de krant. De cover-up van blunders werkt als brandstof voor de complotdenkers. Wie zwijgt stemt toe. In werkelijkheid is de complottheorie buitengewoon onwaarschijnlijk. Het echte leven hangt aan elkaar van domheid, plat toeval, en onwaarschijnlijkheden. En daar is geen complot tegen bestand. Als 9/11 een complot was geweest was het waarschijnlijk mislukt.

7 Comments:

Blogger Suzanne said...

Dat klinkt als een complot

9:23 p.m.  
Blogger Marco said...

haha suzanne xD bedoelt u trouwens Jason met die kennis? Hij had vaak volgehouden dat 9/11 idd een complot is... 9/11 is trouwens geen complot maar gewoon een terroristische aanslag dat toevallig ook echt lukte

8:13 p.m.  
Blogger PietRage said...

ja, marco weet er alles van :P
tuurlijk is dit een complot. net als dat mijn leven een complot is en dat jullie eigenlijk helemaal niet bestaan maar alleen maar mij voor gek willen zetten door mij dingen op te leggen en mijn gedachten te sturen. en dus ook deze comment maken. 9/11 is dus een complot van het complot om te kijken hoe ik reageer op het feit van een complottheorie...

zo is t wel mooi geweest

12:11 a.m.  
Blogger Marco said...

woah Pieter is een geniale hoewel paranoide filosoof! hmmm ik moet ineens denken aan die film met Jim Carrey...

7:55 p.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Juist Marco, die film. Film.

12:55 a.m.  
Blogger PietRage said...

trouwens, het complot op 9/11 is een complot op het complot. duidelijk eh? de aanslag was wèl echt, maar de overheid laat het lijken alsof ze het zelf gedaan om dan oppermachtig te lijken.







... volgens South Park dan...

11:30 p.m.  
Blogger Jason said...

Momenteel heb ik geen uitgesproken mening over 9/11, omdat Amerikanen die complottheorien aanvoeren net zo ongeloofwaardig zijn als Amerikanen die beweren dat Osama en zijn vriendjes erachter zitten.

4:35 p.m.  

Een reactie posten

<< Home