vrijdag, februari 22, 2008

Eén minuut


Morgen ga ik naar Lollum, naar mijn Friese herenclub. Na de dood van de Mazda is zo'n reis een beetje ingewikkeld, want het openbaar vervoer naar kleine Friese dorpen laat te wensen over. Dus reis ik naar Franeker, waar ik ooit lesgaf. en alwaar Jacob me opwacht. En hoe ga je met het openbaar vervoer van Den Haag naar Franeker?
Het is niet te geloven, maar de route over de Afsluitdijk is precies een minuut korter dan de route over de Veluwe. De eerste voert via Haarlem, Alkmaar, Afsluitdijk, Zurich en Harlingen naar Franeker via tram, trein en bus. Vijf keer overstappen. De route door het oosten gaat via Amersfoort, Zwolle en Leeuwarden. Slechts drie keer overstappen, maar dan ben je wel een minuut later in Franeker. Eén minuut. Franeker is halverwege de weg van Den Haag naar Den Haag, op een halve minuut na. Heeft die Eise Eisenga weer met de klok zitten klooien zeker.