zaterdag, maart 22, 2008

Opoe B



Mocht er ooit een verkiezing van de 'meest mislukte foto van de vorige eeuw' worden georganiseerd, dan zal ik niet aarzelen om deze in te zenden. De fotograaf is onbekend. Even was ik bang dat het mijn vader was, maar in dezelfde serie zitten gelukkig diverse dia's waar hij zelf op staat die even slecht zijn.

Op deze foto ben ik jarig. Mijn grootmoeder van vaders kant, die ik hier een groot cadeau overhandig, is ook jarig. Zij wordt negentig, ik word dertien. Ik kwam vaak op de verjaardag van mijn oma. En ik kwam er graag, hoewel mijn oma geen leuke vrouw was. Van alle tantes kreeg ik, omdat ik ook jarig was, een rijksdaalder. Ik had veel tantes. Op mijn verjaardag ging ik steevast naar huis als rijk man.

De negentigste verjaardag van mijn oma was bedoeld als groot feest. Zo groot dat ik er vrij voor kreeg, van mijnheer Wienke, de conrector brugklas. Het feest begon in de bungalow van mijn tante Titie en oom Johan, en verplaatste zich naderhand naar een zaal ergens in Vriezeveenschewijk.

De bedoeling was een groot feest.

Het zal ze niet gelukt zijn. Waar de verjaardagen met de familie van mijn moeder uitdraaiden op gezelligheid en warme humor, werd er op de feestjes van de Blaakmeers weinig gesproken en nog minder gelachen. Boerenzonen onderling. En dat terwijl mijn opa, die overleed toen ik drie was, naar verluidt een leuke warme man was. Boerinnenzonen onderling. Misschien wisten de neven en nichten, officieel mijn generatie maar eigenlijk veel en veel ouder, er nog iets van te maken. Ik weet er weinig meer van. En de rijksdaalders zijn ook allang op.