vrijdag, april 04, 2008

Druk zonder winstoogmerk


Of werken in het onderwijs aan de drukke kant is? Gaan we terug naar vorige week, dan heb ik, naast het reguliere gedoe overdag, op de volgende avonden buitenshuis voor school gewerkt: wo, do, ma, di, wo, do, vr. Er volgen nog: za (middag) en za (avond). Dat is bij elkaar drie keer vergaderen, één keer excursiebegeleiding, en de rest is toneel (zie foto).

Er zijn mensen die vinden dat een school een onderneming is. En dat extra inspanning beloond moet worden. Met geld.

Dat is een fatale blik. Een school is inspanning waard omdat het een levende gemeenschap is waarbinnen het alleen om mensen gaat, en om niets anders. Een school maakt geen winst.

Ik zei het vandaag tegen mijn rector: Ik heb nu zoveel avonden voor school gewerkt, dus je krijgt maandag een rekening. Hij riposteerde (mooi woord hè!): Betaal ik niet tenzij je me een door mij getekende dienstorder kunt laten zien.

Zo is het. En zo hoort het ook.