donderdag, mei 08, 2008

Gaaft


Wat te denken van het woord gaaft? Ik bedoel, heb ik dat woord zelf verzonnen? In mijn hoofd zit het volgende:

Ook voor mij, ook voor mij,
gaaft Gij .......

Op de stippeltjes dient iets ingevuld dat dogmatisch verantwoord is, qua een stukje rechtzinnig hervormde opvoeding zal ik maar zeggen. Kromspraaksgewijs.

Ik maakte er altijd spruitjes van: gaaft Gij spruitjes. Een mooie vrijzinnige draai is dat: God geeft spruitjes. Natuurbeleving. Ja, ook voor jou; eten kreng! Bedenk wel waar het vandaan komt mannetje!

Enig onderzoek leert dat de vorm gaaft een wat archaïsche verleden tijd is van het werkwoord geven. Niet heel erg ouderwets, want het woord komt in de Statenvertaling beduidend minder vaak voor dan in de Bijbelvertaling van 1951.

Maar wat hoort er nou op de stippeltjes? Het internet biedt hier geen uitsluitsel.

Ik vind spruitjes trouwens erg lekker, maar dat geheel terzijde.