vrijdag, mei 02, 2008

Jhr. Schelto van Citters

Mijn schooltje bestaat honderd jaar en voor het lustrumboek schrijf ik de geschiedenis van de eerste halve eeuw. Dat is makkelijk, want zowel bij het vijfde als bij het tiende lustrum zijn keurige boeken verschenen die ik alleen maar hoef over te schrijven. En bovendien: wie gaat me tegenspreken als ik iets doms beweer? Het is allemaal vijftig tot honderd jaar geleden.

Toch blijkt het aardig de geschiedenis met wat meer distantie te beschouwen. De vorige auteurs besteden weinig aandacht aan de persoon van de mede-oprichter en eerste president-curator van de school: Jhr. Schelto van Citters. In het langst zittende kabinet uit de parlementaire geschiedenis, het kabinet Heemskerk (1908-1913), was hij bijna minister van financiƫn geweest (mijn naam wordt genoemd ja!), maar in plaats van minister werd hij al snel commissaris van de koningin in Gelderland. Vanuit Arnhem bleef hij zich met het gymnasium in Den Haag bemoeien. Hij was tevens president-curator van de Landbouwhogeschool in Wageningen.

Dat alles hadden de geschiedschrijvers die mij voorgingen kunnen weten, al hebben ze het er niet over. Maar wat ze niet konden weten: onze eerste president-curator was de grootvader van een andere commissaris der koningin, die tevens burgemeester van Amsterdam zou worden: Schelto Patijn. Dat brengt het aantal contemporaine politici dat aan onze school gelieerd is op vier: Bas de Gaay Fortman, Jozias van Aartsen, Laurens-Jan Brinkhorst en Schelto Patijn. Jammer dat Schelto zelf leerling was van het VCL. Overigens, als we Patijn toelaten is Joris Voorhoeve ook met Sorghvliet gelieerd. En nu maar wachten op Amalia.