zondag, augustus 17, 2008

Bolle spiegel


Op het station staat een automaat met frisdrank. De spiegelende voorkant van het apparaat is bol. Het ding staat tegen de van binnenuit afgeplakte glazen wanden van een kiosk. Ook dat is een spiegel, maar dan gewoon vlak.

Ik kijk naar de automaat als achter me een trein het station binnenrijdt. Ik zie de trein naderen in de ramen van de kiosk, en dan verschijnt hij ook in de bolle spiegel van de automaat. Dan gebeurt iets dat zo verbluffend is dat mijn brein het weigert te begrijpen, al is het eenvoudig uit te leggen.

Ik kijk om. Er moeten twee treinen zijn, dat kan niet anders. Maar er is natuurlijk maar één trein. Eén trein met twee spiegelbeelden waarvan er eentje veel trager rijdt dan de ander. Ik zie ze tegelijk. Ik kan het niet geloven. Het is een volstrekt verbijsterend effect.