maandag, augustus 11, 2008

Septuple bogey


De eerste negen holes waren veel te wisselvallig; twee pars en twee bogeys is natuurlijk prima, maar op de langere par vier's kwam ik twee keer tot een score van acht. Maaatig!

De tweede negen beginnen ook magertjes, met twee double bogeys en twee bogeys, maar consistent is het wel. En toen kwam de veertiende.

De veertiende is geen vriend. Twee weken terug lag ik er met mijn derde slag op de green, niet gek voor een par vier, maar vervolgens stond ik te putten als een natte dweil en moest ik een zeven noteren.

Met een zeven op de veertiende was ik vandaag heel tevreden geweest.

De eerste slag, een vol geraakte hoog wegvliegende ijzer vijf, vloog teveel naar rechts door de boomkruinen. Inderdaad: weg. Oftewel: zoek. Regel 27-1 sub c trad in werking: ik ging terug naar de tee om een nieuwe bal te slaan. Slag drie.

De nieuwe bal volgde precies hetzelfde traject als de eerste, maar nu stond Michiel honderd meter verder scherp op te letten waar het ding naar toe ging. Naar een luidruchtig opgesteld troepje bomen. Bedankt.

Met de vierde slag zijwaarts naar de fairway dan maar. Uit de grove rough top ik mijn bal, die blijmoedig over de fairway knalt om tegen de afrastering tot stilstand te komen. Fijn. De plaatselijke regel zegt dat het hek out-of-bounds is, en dus treedt 27-! sub b in werking. Ik zondig tegen de regel (merk ik nu pas) door een bal te droppen. We tellen maar even door.

Slag zes, weer uit de rough, is een totale mishit met mijn ijzer zeven. Slag zeven, twintig meter verderop, ligt tenminste op de fairway. Nu kan ik met mijn achtste slag naar de green. Het ding vliegt niet, want er lukt op deze hole helemaal niets meer, maar stuitert toch op één of andere manier over het water om in de dijk achter de green tot stilstand te komen.

Een chipje naar de green, twee putts, en de prachtige score van elf kan op de kaart. Zeven boven par. Het is een triest record: nog nooit eerder heb ik op Ockenburg een hole zo slecht gespeeld.

Maar wat nu? We liepen een qualifying card. Ik heb gezondigd tegen de regels. Is de kaart ongeldig?

Het maakt geen moer uit. Het was bagger.