zaterdag, januari 31, 2009

Business seat


Schakel wat toevalligheden aaneen en ondergetekende zit op een modale zaterdagavond opeens op een business seat naar Ado -FC Groningen te kijken. Neem een huis dat opgeleverd moet, voeg een makelaar toe die een steekje laat vallen, doe er twee business seats bij alsmede een verjaardag en voila: Blaak zit bij Ado.

Nee, dat ga ik niet allemaal uitleggen, ben je gek. Dat je erbij bent, daar gaat het om. Hoe je er komt, wat doet het er toe? Aan de deur naar de bar, waar gratis koffie is en later veel te harde levende muziek, staan stoere bewakers. Ze kijken kritisch naar het pasje van de makelaar. Ja, C 12, u mag naar binnen. Het heilige der heiligen is het niet, want dat zijn de skyboxen, maar heilig is het wel. Volgens Michiel, die het kan weten, is het business publiek bij Ado niettemin drie keer minder opgepoetst dan bij Feyenoord. En inderdaad, het is gewoon winkelcentrum Leyweg op zaterdagmiddag, qua een stukje deftig.

En toch mag je er niet in als je niet over het juiste plastic beschikt. In de pauze lopen we naar binnen voor een biertje. Vlak voor ik de brede bewaker mijn pasje presenteer loopt een dertiger boos weg. Hij zegt: "Jullie laten alleen je eigen vriendjes naar binnen." In de drie seconden die volgen schakelt de bewaker twee keer bekwaam van toon. Hij zet een kwart stap naar de boze man, zegt op correct corrigerende manier: "Meneer ....", zet dan een kwart pas terug, kijkt voor zich uit, zegt hardop: "lul!", kijkt dan omhoog naar mij en zegt blijmoedig: "Goedenavond meneer."

Groningen wint, niet geheel verdiend. Michiel baalt ervan. Ik niet. Er zit een provinciaal in mij met een accent, vlak onder de oppervlakte. Laat ons weer eens juichen.