zondag, juni 28, 2009

Zuur


Je kunt het ook overdrijven. Vannacht drong het onbewust voortwoekerende gedoe over de haring mijn luid ronkende bewustzijn binnen. Of ben je niet bewust als je droomt?

Er was een soort van feest. Er waren bekenden en onbekenden. Nou Blaak, gezellig, kom eens to the point! De discussie ging over zure haring en of dat lekker kon zijn. Natuurlijk riep iedereen van niet. Ik protesteerde zachtjes.

Er was een kok in het gezelschap. Hij lachte fijntjes en zei: "Wacht maar eens even." Daar was hij al terug met een drietal visgerechten op een bord. We gingen proeven.

Ha, ik had hem door. Het was allemaal niet om te vreten, maar er was er eentje bij die nog dragelijk was. De licht zure nasmaak verraadde dat dit de culinair opgepoetste zure haring moest zijn.

Toen ik mij in mijn gelijk wilde wentelen lette er al niemand meer op.

2 Comments:

Blogger Marco said...

Ah, een additie voor Blaakmeers Kraam der Wonderen en Genot? Zure haring? Dan kom ik al helemaal!

Ik weet nog goed dat een aantal jaar geleden bij t catsfestival dat er een haringkraam was dat wat te veel haring had ingeslagen... En aan het einde van de avond liep u weg met een hele doos haring!

1:37 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat betreft zure haring dit: stukjes gefileerde en ontvelde (verse) haring (50%) gaan in een marinade van suiker, zout, ui (2,4%, wortel (1,2%), wat jamaïca-peper, een mespunt E211, vult de zaak op met dille-azijn en zet het een en ander 24 uur in de koelkast. Eet met knäckebröd, akvavit en bier (koud). THT: 07.04.2010, de inlagd sill dan.

6:58 p.m.  

Een reactie posten

<< Home