donderdag, juli 30, 2009

Glasgow

Glasgow is een lelijke stad, op het eerste gezicht. Op het tweede ook. Maar de lelijkheid is zo eerlijk dat je er zou willen wonen. Geen flauwekul.

Glasgow heeft het mooiste moderne gebouw in het Verenigd Koninkrijk. The Glasgow School of Art, rond de voor-vorige eeuwwisseling gebouwd door Rennie Mackintosh, is vooral in gebruik. Hier en daar lijkt het een beetje in verval en het gebrek aan zorg maakt het mooier dan menig zorgvuldig gereconstrueerd gebouw.

Het meisje dat ons rondleidt vertelt over de kleursymboliek: rood, blauw, groen en wit staan voor de klassieke elementen. Als ik vraag hoe dat dan zit kijkt een wat oudere dame in het gezelschap me verbaasd aan; weet ik dat dan niet?

Nee, dat wist ik niet. Ik ben zelfs ter plekke stom genoeg om niet de juiste koppeling te maken. Wat is rood dan, bijvoorbeeld, vraag ik onschuldig. Nou, nou, wat zou dat nou zijn? Je mag kiezen uit water, vuur, lucht en aarde. Denk je al iets?

2 Comments:

Anonymous Jacob said...

Enerzijds: ontwapenend - anderzijds: weet je de kleuren van de moderne elementen: zuurstof, hafnium en strontium?

10:32 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat heerlijk dat je School of Arts zo mooi vond. Heb hem zelf ontdekt na een toevallig bezoek aan een art gallery op een regenachtige dag, zoals die er zoveel zijn in Glasgow. Was een openbaring, juist het feit dat het nog steeds als School of Art in gebruik is. Heb je ook de tearoom van Macintosh van Miss Cranston in Sauchiehall Street gevonden? Absoluut bezoeken als je weer in Glasgow bent. En als de bovenverdieping gesloten is: vragen of je er even mag kijken, mag wel.
Tineke

11:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home