vrijdag, augustus 14, 2009

Two degrees


Volgens de stelregel die meestal six degrees of separation wordt genoemd, is iedereen op aarde slechts zes handdrukken verwijderd van iedereen op aarde. Als je het voor het eerst hoort denk je direct aan beroemde wereldburgers, maar die liggen bijna onder handbereik. Neem onze koningin. Mijn degree of separation met Beatrix is precies twee en dat via zeker vijf weggetjes. Dat betekent dat ik vijf mensen de hand heb geschud waarvan ik zeker weet dat ze Beatrix wel eens een hand hebben gegeven. En via de koningin tikken we dan met een degree van graadje drie allerlei andere beroemde mensen binnen: Mandela, de paus, het geeft niet welke, en de rest.

Iets lastiger is het om te geloven dat ik slechts zes stevige shakes dan wel slappe handjes verwijderd ben van die ene eskimo in Noord Canada die al jaren in onmin leeft met zijn familie in het dorp. Zes? Nou ja, er is vroeger wel eens een bemiddelingspoging geweest door de burgemeester en die heeft de minister ooit een hand gegeven en die de koningin en die onze koningin en die allerlei types die mij wel eens de hand geschud hebben. Ja, verdraaid, zes!

Het gaat dus via personen van formaat als bemiddelaars in het midden van onbenul naar onbenul. Maar soms kom je iemand tegen die iemand kent waarvan je denkt: hoe is het mogelijk. Vanavond heb ik iemand de hand geschud die een zeer goede bekende was van Rudolf Arnheim. Arnheim was één van de eerste filmtheoretici. Een Oud Testamentische grootheid bijna, voor wie in de materie is geïnteresseerd. Mijn degree of separation met Rudolf Arnheim is vandaag gereduceerd tot twee.

Ik vind dat bijzonder.