zondag, augustus 30, 2009

Zeilen


Fokkeschoot. Wie verzint zo'n woord? Oh, er zijn er veel meer, een wereld van onbegrip gaat voor je open: gijpen, loeven, deinzen, (pauze om adem te halen), grootschoot.

Het grootschoot knalde gisteren tijdens het overstag gaan met kracht tegen mijn elleboog. Ook een mooi woord, elleboog, maar met zeilen heeft het niets te maken. Wel met telefonie. De klap op de elleboog schoot met de snelheid van het geluid door mijn rechter onderarm naar de hand. Daar aangekomen legde hij de linkerkant van de rechterhand volledig lam. Het duurde twaalf minuten voor er wat gevoel terugkeerde en twaalf uur voordat de pijn vertrokken was.

Pret kon het niet drukken. Wat is zeilen met wat wind geweldig mooi. Na twee keer overstag op de Braassemer had Robert ons zover dat we alleen konden zeilen. Even wennen aan het roer, voelen wat het verschil is tussen half op de wind en scherp aan de wind, snappen wat oploeven en afvallen is, het fokkeschoot op de goede kant over de katrol leggen en gaan.

Carlos en ik moesten wat wennen aan het schuin liggen. Maar een boot met een kiel kan niet omver. Later kreeg ik er plezier in om de boot zo ver mogelijk te laten hellen. Het stelde nog weinig voor. maar mijn beginnershart ratelde van pret. Wat gaan we hard!

Wat het mooiste is: zeilen is een wereld apart, met eigen wetten en een eigen taal. Een wereld vol prachtige gadgets. Een gevaarlijke wereld. Wanneer gaan we buitengaats?

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

'Een gevaarlijke wereld.'

Te gevaarlijk voor meisjes van dertien?

Ik ben daar nog niet uit: hoe gretiger de klauwen van Jeugdzorg, hoe meer ik haar kant kies. Maar ik vind haar ook nog veel te jong voor het risico van een zeemansgraf.

Op een goed schooljaar!

SV

12:03 a.m.  
Blogger Rosa Storm said...

Bij de Braassemer ligt mijn boot ook! Goed dat u het even probeert, dat zeilen. Ga er vooral mee door. Straks in uw eentje over het IJsselmeer, en later op de Noordzee.

12:28 p.m.  
Blogger Niels said...

Mooi plaatje!

1:18 p.m.  
Blogger Unknown said...

www0525

canada goose jackets
fitflops
denver broncos jerseys
raptors jerseys
cheap jordans
kate spade outlet
columbia sportswear
air max 2017
ferragamo outlet
michael kors outlet

3:38 a.m.  

Een reactie posten

<< Home