dinsdag, september 15, 2009

De leraar


In de roman De Leraar van Bart Koubaa gebeurt eerst bijna tweehonderd pagina's elke paragraaf precies hetzelfde, namelijk helemaal niets. De leraar geeft Nederlands op een school vol malloten. De leerlingen zijn apen, de collega's zijn niet veel beter. Niets deugt. Ondertussen broeit er iets. Er is een voorval, en er is een speciale leerling. We vermoeden iets ernstigs, maar worden pagina na pagina van op zich goed geschreven herhaling geen steek wijzer.

Dan, en wie het boek wil lezen, wat ernstig af te raden is, moet nu ophouden met lezen, volgt de ontknoping. Die slaat om meerdere redenen helemaal nergens op. Ja ja, je vader verliet je, dus ben je kannibaal. Wat, waar komt die kannibaal opeens vandaan? Goeie vraag!

Het gruwelijke slot is zo absurd dat ik het met enig genoegen heb gelezen: toe maar Bart, dat kan nog wel een beetje goorder toch! Fijn dat je aan het eind nog even het vertelperspectief verandert om ons les te geven over de oorzaken van het verschijnsel kannibalisme.

Wat een vervelende onzin.

1 Comments:

Blogger Xander Michiel Beute said...

Tja, ik vind het interessante literatuur. Hoewel ik ook begrijp dat de verandering van perspectief en de meerdere verklaringen van het kannibalisme achteraf wellicht wat afbreuk doen, is het knappe nu juist dat die plotwending helemaal geen plotwending is, de lezer wint aan inzicht, maar het verhaal verandert niet, en er gebeurt, naar mijn idee, juist van alles die eerste tweehonderd pagina's. Ik vind het een spannend boek, en zeker ook een boek dat een tweede lezing verdient.

11:07 p.m.  

Een reactie posten

<< Home