donderdag, februari 04, 2010

Hectiek


Een ineengezakte tafeltennistafel verspert al dagen lang de deur naar de tuin. Veel maakt het niet uit, want die deur zit dicht. En alleen Jaap heeft een sleutel. Of niet.

Drieduizendachthonderzevenenveertig sigarettenpeuken liggen op het plein langzaam te vergaan. Daar doet zo'n peuk gemiddeld dertig jaar over, met een standaardafwijking van veertien maanden. Elke dag komen er achtennegentig peuken bij.

In de pas nog schoongemaakte aula vallen twee dingen extra op: de rand tussen bovengalerij biedt plaats aan een zeldzame collectie plastic zakjes, al dan niet met boterham voorzien van schimmelcultuur, en lege tetrapakjes. Op de lockers is een dicht tapijt gevormd van inklinkend stof, maar dat zie je alleen als je heel lang bent.

Het doet en duizelt in de school. Rokers rapen peuken, gekken en dwazen poetsen tafeltjes, docenten wijzen: daar, raap op, maak schoon, veeg, doe doe doe.

Vanavond komen de nieuwe bruggers. We hebben er precies honderdvijftien nodig. Is het zo schoon genoeg?

3 Comments:

Blogger Unknown said...

Er zijn nu 38 aanmeldingen:
het had misschien schoner gemoeten.

6:23 p.m.  
Anonymous g.vanpelt@hotmail.com said...

Dag Frank,

Ik ben een trouwe lezer. De bijdrage die je over mijn zoon Niels (voetballend met een dennenappel) schreef tijdens de Romereis vond ik een juweel. Het is tijdens mijn dagelijkse krentenbol meestal verfrissend, verrassend of in ieder geval apart. Voor de eerste keer in jaren had ik een gevoel van afkeer. Je zet schoonmakers neer met een gevoel van dedain. Jammer. Of zie ik het verkeerd ?

groet

Gerrit van Pelt

11:38 a.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Beste Gerrit,

Nee hoor, mijn bericht is in elk geval gespeend van elke denigrerende bedoeling. Als ik me ergens aan erger is het aan het dedain waarmee leerlingen zeggen: maar we hebben toch schoonmakers in dienst?
De gekken en dwazen en de rokers zijn allemaal leerlingen.

11:40 a.m.  

Een reactie posten

<< Home