dinsdag, juni 15, 2010

Docent Filosofie


De cirkel is rond. In de vierde klas van het VWO ging ik boekjes lezen over filosofie. Het begon met Sartre en het existentialisme. Ik begreep er helemaal niets van en vond het fascinerend. Filosofie was in mijn ogen even belangrijk als nutteloos. De vragen van de verbazing, die je vanaf je negende of tiende in het donker van de nacht bezoeken, ze hebben geen antwoord. In de wereld van alledag heb je meer aan natuurkunde.

Ik studeerde af in de godsdienstfilosofie. Nutteloos, inderdaad. Ik liet me ombouwen tot wiskundeleraar. Wiskunde vind ik ook mooi voor zover het nutteloos is. En nu is de cirkel rond: volgend jaar ben ik de filosoof van Sorghvliet. Elke week mag ik dertien uur onzin over de goegemeente gaan verspreiden. Wat een genot.

Ik ga weer echte boeken lezen, te beginnen zo ongeveer nu. Vandaag plofte de eerste al op de mat. Ik heb een beetje verstand van analytische benaderingen van het vak en ga me nu fijn verdiepen in alles wat ik niet weet. Duitse en Franse filosofen van de laatste twee eeuwen. Allemaal even grote onzin. Allemaal, om met de grote Noorse denker te spreken:

Verrrrukkkelllijk!!!!!!!!!!

3 Comments:

Anonymous marco said...

Proficiat!
Jammer dat ik dat niet ga meemaken, een Filosofieleraar Blaakmeer in actie, maar ik ben er heilig van overtuigd dat u het briljant zult doen.

En ik kan me overigens heel erg vinden in
"De vragen van de verbazing, die je vanaf je negende of tiende in het donker van de nacht bezoeken, ze hebben geen antwoord. In de wereld van alledag heb je meer aan natuurkunde."
Ja die vragen van verbazing ben ik wel veel tegengekomen! (en hoofdpijn)

Zal uw nieuwe doceerhobby nog invloed hebben op uw blogberichtjes trouwens? Ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

1:17 a.m.  
Anonymous Anneke said...

Jeej!

Daarbji moet wel gezegd worden, dat ik graag wil slagen voor mijn eindexamen. Dus als u dat nou even regelt, ofzo:D

9:08 a.m.  
Blogger Marissa Herder said...

U kunt zich echt niet voorstellen hoe blij wij hiermee zijn, (Ik spreek minstens namens mijn cluster..) want we waren als de dood dat er een oude saaie geit zou komen die ons alle opdrachten uit het boek liet maken. (Hint, hint, bij mevrouw Vi hoeven we maar weinig opdrachten te maken omdat ze te moeilijk zijn, en we doen niet echt aan huiswerk) Maar misschien hoort dat in de 5e ook wel. Ik ben ontzettend benieuwd naar uw lessen!

1:27 p.m.  

Een reactie posten

<< Home