zondag, december 05, 2010

Ome Loeks

In het winkelcentrum spelen de drie mannen. Eentje heeft een gigantische balalaika, de anderen bespelen kleinere snaarinstrumenten. Meestal is het Russische muziek, maar vandaag hoor ik ze tot mijn verbazing "Peerd van Ome Loeks" spelen. Ik houd een moment mijn pas in. Zal ik ze vragen hoe ze aan het Groningse liedje komen? Nee, ze zijn al weer verder en spelen een passend Sinterklaasliedje. Pas als ik de hoek om ben en in gedachten het lied zing
Guster nog goud gezond, sluig nog mit steert in t rond; Peerd van Ome Loeks is dood, Hailemoal dood! Hadden z' hom moar vreten geven, Was e wel in leven bleven.
terwijl ik in gedachten het liedje zing, begint het ineens te dagen:

De mannen speelden geen Peerd van Ome Loeks. Ze speelden Daar wordt aan de deur geklopt!

1 Comments:

Anonymous Gelkinghe said...

Of Ach mein lieber Augustin. Zie:
http://gelkinghe.web-log.nl/gelkinghe/2010/07/t-peerd-van-ome-loeks-en-zijn-internationale-wortels.html

12:20 a.m.  

Een reactie posten

<< Home