woensdag, december 01, 2010

Molyneux


Neem Henk. Henk is blind geboren. Sinds jaar en dag beweegt Henk zich met groot gemak door zijn dagelijkse werkelijkheid. Zijn vermogen om te horen, voelen, ruiken en proeven is meer dan vermaard, al dertig jaar.

Op een mooie winterochtend glijdt Henk op het beijzelde trottoir onderuit en valt hard op zijn achterhoofd. Er knapt daar iets. Daar verschuift iets. En dan gaat het licht aan. Pang. Pijn! Henk knijpt zijn ogen stijf dicht. Het duurt uren voordat hij zijn ogen langer dan een fractie van een seconde durft te openen. Henk gaat een beetje zien.

Henk was altijd al een liefhebber van geometrische vormen. Eindeloos kon hij met zijn handen de mooiste regelmatige voorwerpen aftasten. Henk heeft een voorkeur voor de eindeloze structuur van de bol, maar ook de plotselinge hoekigheid van de kubus kan op zijn instemming rekenen.

En daar zit hij nu. Het is dag drie van zijn leven als ziener. Kijk, hebben ze tegen Henk gezegd, daar op die tafel liggen ze, de kubus en de bol. Henk steekt onwillekeurig zijn hand uit. Nee, niet doen Henk, kijken doe je met je oogjes.

Henk kijkt. Wat ziet hij? Weet Henk welke van de twee de bol is en welke de kubus?

14 Comments:

Blogger Marco said...

Ik zeg ja!

1:17 a.m.  
Anonymous Joost said...

Zoiets denk ik al sinds klein over kleuren. Dat we misschien wel zomaar bij dezelfde ''kleurnaam'' (rood/groen/geel) allemaal een hele andere kleur zien. Zoals ook bijen zullen denken dat ze alles juist zien. Want anders dan door ''gras is groen'' kun je een kleur niet leren...

(en ja meneer, ik lees blaakmeer)

4:22 a.m.  
Blogger Clear Mind Press said...

Waar is Henk? Op TV, in jou klas, is hij jou buurman?

7:37 a.m.  
Anonymous Marco said...

High Five voor Joost!
Het idee is wel echt achteropgesteld geworden na mn basisschool leraar me echt totaal niet volgde en het maar bestempelde als een vaag kinderideetje ofzo.

Maar het vervolg op de vraag is dan hoe het zit met de associatie van kleuren.
Wij zien rood bv als warm, en blauw als koud, maar is dit alleen door de associatie met bv maar vuur en ijs?
Ik denk zelf van wel, mja. Alles is ons hoofd is sowieso een kwestie van associaties tussen werkelijkheid en jezelf enzo.

9:25 a.m.  
Blogger Marissa Herder said...

Mag ik? Mag ik? =D

Of willen jullie nog even puzzelen? Dit was namelijk het filosofie raadsel van de week in de lessen van meneer Blaakmeer.

6:42 p.m.  
Anonymous Marco said...

Raadsel? Dus het antwoord isniet simpelweg ja? :(

Want hij kan toch simpelweg de visuele egaalheid van de bol associeren met de oneindige regelmaat van de bolvorm?

En op hetzelfde manier het plotselinge van de kubushoeken?

7:38 p.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Herkent Henk "visuele egaalheid"? Dat is de vraag Marco.

7:52 p.m.  
Anonymous Marco said...

Nouja ik verwacht van wel. Ik denk dat de leven zonder zicht er weliswaar voor gezorgd heeft dat hij niet goed beeld kan verwerken, maar ik neem aan dat hij strepen en vormen kan herkennen, of tenminste beschrijven.

Vanaf daar is het toch een kleine stap om de parallel te trekken tussen de eerder beschreven fysieke waarnemingen en wat ie ziet?

Maargoed, misschien onderschat ik het allemaal wel.

In ieder geval zorgt u voor altijd nog een extra paginaatje die ik kan checken en F5-en in de saaie uurtjes!

Oh en blij te horen dat uw Filo wordt gewaardeerd. Maar das ook niet zo vreemd, uw wiskundelessen vielen soms ook in het gebied van Filo zo nu en dan. Niet dat ik het erg vond!

8:03 p.m.  
Blogger Marissa Herder said...

Zal ik het maar even uitleggen? Het antwoord is dus nee, helaas Marco! Want ookal dacht ik ook instinctief van wel, (dat doen de meeste mensen) als je blind geboren wordt is er in je hersenen geen connecties gelegd tussen voelen en zien. Henk kan dus wel een bol voelen, maar niet zien dat het een bol is. Zo was er een meisje van twaalf dat spontaan weer kon zien, ze had zes weken nodig om haar familieleden te herkennen en bijna een jaar om huishoudelijke voorwerpen te kunnen benoemen, ookal wist ze wel wat het was door te voelen. Gek hè? Maar wel leuk!

8:49 p.m.  
Anonymous Marco said...

Bah.
Ja van familieleden enzo snap ik het wel. Dat is echt iets wat te maken heeft met het verwerken van visie.

Maar zoiets basaals zoals patroonherkenning zou toch niet eens echt iets van het visuele centrum moeten eisen? Nja. Jammer. Intrigerend, maar jammer :P

9:13 p.m.  
Blogger Marissa Herder said...

Wij zijn dan gelukkig ook niet blind geboren. En de kans dat zoiets zich voordoet (blind geboren worden en spontaan weer kunnen zien) gebeurt zo'n 20 x in 1000 jaar.

Maarja, filosofie houdt af en toe in dat je moet nadenken over nutteloze dingen. (Net als of je wel of niet bestaat.) Maar toch is het een vak, een wetenschap, en het is leuk en interessant.

Inderdaad toch jammer dat we het fout hadden. Ik dacht namelijk ook dat je best vormen kon herkennen. Maar blijkbaar niet..

10:07 p.m.  
Anonymous Pien said...

De herinnering zit in zijn handen, niet in zijn hoofd.
:)

2:07 p.m.  
Anonymous Marco said...

Het blijkt maar weer dat ik koppig ben.
Ik ben het overigens nog steeds niet eens met uw "drie deuren, verhoogde kans na herkiezen deuren" dinges.

Ik voer de wet van Marco in; Kans geldt pas na de daadwerkelijke actie is getoetst door de omgeving. Dus wat je ook doet, 1/3 kans op goeie deur. Zo. Jeugdfrustratie!
Kijk toch eens meneer, de trauma's die ik heb overgehouden aan uw verhalen!

5:10 p.m.  
Blogger Unknown said...

louboutin shoes, burberry outlet, tiffany and co, tiffany and co, jordan shoes, uggs outlet, chanel handbags, louis vuitton handbags, gucci outlet, nike free, louboutin outlet, prada outlet, ugg boots clearance, michael kors outlet, michael kors outlet online sale, air max, ray ban sunglasses, christian louboutin, uggs, louis vuitton outlet stores, air max, cheap uggs, ray ban sunglasses, michael kors outlet, replica watches, louis vuitton outlet, michael kors outlet, longchamp handbags, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, nike shoes, polo ralph lauren, louis vuitton, oakley sunglasses, polo ralph lauren outlet, oakley sunglasses cheap, ugg outlet, cheap oakley sunglasses, prada handbags, tory burch outlet, louis vuitton outlet, michael kors outlet, michael kors outlet, rolex watches, longchamp handbags, burberry outlet, louboutin, longchamp outlet, oakley sunglasses

8:00 a.m.  

Een reactie posten

<< Home